Lokomotywy poszczególnych branż

W tegorocznej edycji sektor usług urósł pod względem przychodów ze sprzedaży niemal o 70 proc., producenci paliw czy energii z kolei urośli o ok. 50 proc.

 

Budownictwo i materiały budowlane

Pandemia, inflacja będąca skutkiem dodruku pieniądza, najazd Rosji na Ukrainę – ostatnie trzy lata to kumulacja wstrząsów i wyzwań, jakich szeroko rozumiana branża budowlana dawno nie widziała.

 
 

Handel

Trendy w polskim handlu detalicznym wytyczają sieci dyskontowe, które są zdecydowanymi liderami rynku i rosną wciąż najszybciej. Odpowiadają już także za ok. 40 proc. wartości wydatków Polaków na podstawowe produkty chemiczne i spożywcze.

 
 

Dobra konsumpcyjne

Polska staje się potężnym zagłębiem produkcji wielu sektorów gospodarczych. Widać to choćby po wielu producentach elektroniki, którzy wybrali nasz kraj na lokalizację swoich zakładów.

 
 

Motoryzacja

Branża motoryzacyjna w Polsce wciąż boleśnie odczuwa zarówno skutki pandemii, jak i kryzysu spowodowanego brakiem półprzewodników oraz zerwaniem łańcuchów dostaw.

 
 

Transport, spedycja, logistyka

Transport, zwłaszcza pasażerski, poprawia wyniki po głębokim spadku frekwencji spowodowanym pandemią.

 
 

Ochrona zdrowia

Producenci i dystrybutorzy leków oraz placówki medyczne – te sektory zyskały na znaczeniu po wybuchu pandemii. Popyt na usługi związane ze zdrowiem będzie systematycznie rósł. No character style: Wśród wiodących graczy, którzy znaleźli się w najnowszym zestawieniu Listy 2000, są m.in. Pelion, Neuca, Farmacol, Polska Grupa Farmaceutyczna, Polpharma oraz TZMO. W pierwszej dziesiątce mamy też m.in. sieć przychodni Lux Med.

 
 

Branża spożywcza

Polska od dekad jest znana z produkcji żywnosci. Ogromna konkurencja firm z innych państw unijnych tego nie zmienia, obecnie eksporterom sprzyjają także różnice kursowe.

 
 

Branża chemiczna

Sektor chemiczny, który jest jednym z kluczowych dla polskiego przemysłu, odnotował w 2021 r. duży wzrost na tle pandemicznego roku 2020. Rosnące ceny energii już jednak dawały o sobie znać.

 
 

IT, telekomunikacja, nowe media

Transformacja cyfrowa napędza popyt na usługi i sprzęt IT. Mimo gospodarczych zawirowań reprezentanci branży zwiększają przychody i zyski.

 
 

Opakowania, papier, szkło

Wartość krajowego sektora produkcji opakowań sięga aż 55 mld zł rocznie, czyli porównywalnie do branży meblarskiej czy maszynowej. Po przejściowej stagnacji wywołanej pandemią w 2020 r., branża w 2021 r. powróciła na ścieżkę dynamicznego wzrostu, na której utrzymała się także w I półroczu 2022 r.

 
 

Paliwa, enegia, wydobycie

Rosnąca konsumpcja na rynku paliw i gazu ziemnego po pandemii przełożyła się na wzrost sprzedaży spółek surowcowych. Jednocześnie kurcząca się podaż i zerwane łańcuchy dostaw dodatkowo podbijały ceny.