Lokomotywy poszczególnych branż
W tegorocznej edycji sektor usług urósł pod względem przychodów ze sprzedaży niemal o 70 proc., producenci paliw czy energii z kolei urośli o ok. 50 proc.
Budownictwo i materiały budowlane
Pandemia, inflacja będąca skutkiem dodruku pieniądza, najazd Rosji na Ukrainę – ostatnie trzy lata to kumulacja wstrząsów i wyzwań, jakich szeroko rozumiana branża budowlana dawno nie widziała.
Handel
Trendy w polskim handlu detalicznym wytyczają sieci dyskontowe, które są zdecydowanymi liderami rynku i rosną wciąż najszybciej. Odpowiadają już także za ok. 40 proc. wartości wydatków Polaków na podstawowe produkty chemiczne i spożywcze.
Dobra konsumpcyjne
Polska staje się potężnym zagłębiem produkcji wielu sektorów gospodarczych. Widać to choćby po wielu producentach elektroniki, którzy wybrali nasz kraj na lokalizację swoich zakładów.
Motoryzacja
Branża motoryzacyjna w Polsce wciąż boleśnie odczuwa zarówno skutki pandemii, jak i kryzysu spowodowanego brakiem półprzewodników oraz zerwaniem łańcuchów dostaw.
Transport, spedycja, logistyka
Transport, zwłaszcza pasażerski, poprawia wyniki po głębokim spadku frekwencji spowodowanym pandemią.
Ochrona zdrowia
Producenci i dystrybutorzy leków oraz placówki medyczne – te sektory zyskały na znaczeniu po wybuchu pandemii. Popyt na usługi związane ze zdrowiem będzie systematycznie rósł. No character style: Wśród wiodących graczy, którzy znaleźli się w najnowszym zestawieniu Listy 2000, są m.in. Pelion, Neuca, Farmacol, Polska Grupa Farmaceutyczna, Polpharma oraz TZMO. W pierwszej dziesiątce mamy też m.in. sieć przychodni Lux Med.
Branża spożywcza
Polska od dekad jest znana z produkcji żywnosci. Ogromna konkurencja firm z innych państw unijnych tego nie zmienia, obecnie eksporterom sprzyjają także różnice kursowe.
Branża chemiczna
Sektor chemiczny, który jest jednym z kluczowych dla polskiego przemysłu, odnotował w 2021 r. duży wzrost na tle pandemicznego roku 2020. Rosnące ceny energii już jednak dawały o sobie znać.
IT, telekomunikacja, nowe media
Transformacja cyfrowa napędza popyt na usługi i sprzęt IT. Mimo gospodarczych zawirowań reprezentanci branży zwiększają przychody i zyski.
Opakowania, papier, szkło
Wartość krajowego sektora produkcji opakowań sięga aż 55 mld zł rocznie, czyli porównywalnie do branży meblarskiej czy maszynowej. Po przejściowej stagnacji wywołanej pandemią w 2020 r., branża w 2021 r. powróciła na ścieżkę dynamicznego wzrostu, na której utrzymała się także w I półroczu 2022 r.
Paliwa, enegia, wydobycie
Rosnąca konsumpcja na rynku paliw i gazu ziemnego po pandemii przełożyła się na wzrost sprzedaży spółek surowcowych. Jednocześnie kurcząca się podaż i zerwane łańcuchy dostaw dodatkowo podbijały ceny.