Kto pomógł w porę, pomagał dwa razy
Pandemia przeobraziła sposób prowadzenia działalności gospodarczej przez wiele branż. Wyróżnieni prawnicy doradzali najróżniejszym firmom i instytucjom, co pozwoliło im przetrwać najgorszy kryzys.
Wojciech Tumidalski
Redakcyjna kapituła nagrodziła 19 kancelarii, które najaktywniej włączyły się we wsparcie pro bono dla przedsiębiorców podczas epidemii. Ale warto zauważyć, że w rzeczywistości było ono o wiele szersze. Duże i małe kancelarie obniżały stawki, doradzając firmom, z którymi od dawna współpracują, i generalnie nie odmawiały pomocy, gdy biznes jej potrzebował. Sztaby kryzysowe uruchamiały izby różnych branż, a kancelarie prawnicze były blisko, dzięki czemu przedsiębiorcy mogli liczyć na fachową poradę prawną.
Brawa za #Ratujbiznes
Na pozaregulaminową pochwałę zasługuje tu rzecznik małych i średnich przedsiębiorców, który w obliczu pandemii zainicjował informacyno-organizacyjną akcję pod nazwą #RatujBiznes. Za pośrednictwem tego kanału informacyjnego przedsiębiorcy mogli się dowiedzieć o nowych możliwościach uzyskania wsparcia lub zwolnienia z rozmaitych należności publicznoprawnych lub podatków. W tej akcji pro bono na rzecz biznesu wzięło udział wiele kancelarii prawnych oraz doradztwa podatkowego.
Wsparcie dla biznesu, z istotnym udziałem firm prawniczych, koordynował też sztab w Business Centre Club. Były także autorskie akcje pomocowe, inicjowane przez same kancelarie, jak np. #PrawoDoPomocy i #PrawnicyProBonoDla Biznesu, z udziałem firmy prawniczej Lubasz i Wspólnicy. Powstawały bezpłatne infolinie dla przedsiębiorców. Wspierano ich w konkretnych i palących sprawach, np. gdy trzeba było obniżyć czynsz restauratorowi, który w czasie epidemii płacił za lokal, w którym nie mógł przyjmować gości (pro bono pomagała mu kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak).
Poszkodowane w epidemii zostały też branże filmowa i eventowa. Kina z dnia na dzień zamknięto, producenci pozbawieni zostali ogromnej części zysków z eksploatacji filmów. Stąd zaistniała potrzeba wypracowania nowych modeli biznesowych dystrybucji, tak by produkcja filmowa mogła nadal być prowadzona i opłacalna.
Kancelaria Czyżewscy uczestniczy również w projekcie „Dystrybucja online i kinowa”. To utworzone i moderowane przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych forum dyskusji przedstawicieli rynku filmowego w Polsce dyskutujących nad potrzebą zmiany modelu dystrybucji filmów.
Kancelaria Leśnodorski, Ślusarek i Wspólnicy doradzała jednej z czołowych agencji eventowych w Polsce w zakresie możliwości prowadzenia kin samochodowych i plenerowych w okresie restrykcji epidemicznych. W ramach wsparcia klienta kancelaria pomogła przygotować argumentację na rzecz liberalizacji przepisów w tym zakresie, proponując zmiany legislacyjne pozwalające zapewnić należyty reżim sanitarny gwarantujący bezpieczeństwo zarówno widzom, jak i pracownikom kin zewnętrznych. Klient skorzystał na poradzie, bo zgłoszone przez niego uwagi kancelarii w ramach konsultacji roboczych zostały uwzględnione przez przedstawicieli ministerstwa, stając się w dużej mierze podstawą wprowadzanych zmian legislacyjnych.
Warto też zauważyć akcję o bardzo krakowskiej nazwie #DajżeKompa, której celem jest walka z wykluczeniem cyfrowym. Widząc sytuację, szczególnie w dobie zdalnych lekcji szkolnych, małopolskie firmy postanowiły przekazać sprzęt potrzebny do nauki uczniom bez dostępu do komputerów. Od strony prawnej pomogła kancelaria SWW Pragmatic Solution.
Narzędzia do rąk
Na ciekawy ruch zdecydowały się się kancelarie Squire Patton Boggs oraz Rezanko Sitek Staniec. Ta pierwsza udostępniła nieodpłatne narzędzie informatyczne do oceny ryzyka wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej w firmie. Umożliwia ono samodzielną ocenę, co należy robić, aby załagodzić wpływ epidemii na działalność firmy. Wskazuje na kwestie prawne do rozważenia, sprawy związane z dobrostanem pracowników, zobowiązaniami handlowymi, finansowaniem, łańcuchami dostaw i inne. Użytkownik w ciągu 24 godzin po wypełnieniu krótkiej ankiety otrzymuje raport ze specjalnym szablonem pomagającym zaplanować działania.
W kancelarii Rezanko Sitek Świtaniec opracowano kalkulator wpływu zmian kosztów najmu, kosztów wynagrodzeń oraz marży brutto na wynik finansowy najemcy w zależności od skali zmian obrotów. Narzędzie pozwala opracować program naprawczy w oparciu o trzy kwestie: w jaki sposób firma przetrwa najbliższe trzy miesiące bez jakichkolwiek przychodów/wpływów; co firma powinna zrobić, aby mogła funkcjonować przez kolejne 12 miesięcy; czy i jak da się odbudować swój biznes i go rozwinąć po pandemii. Po takim „teście odporności” wespół z prawnikiem będzie można ustalić strategię i wybrać model restrukturyzacji sądowej.